تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره ابتدایی از منظر شخصیت و مشاهیر
کد مقاله : 1071-CACONF
نویسندگان
فاطمه دادرس *1، الهه حجتی1، سبا بیرام زاده2، مریم بدرزاده3
1پردیس بنت الهدی صدر اردبیلی
2پردیس بنت الهدی صدر
3پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
چکیده مقاله
گرایش به الگوهای برجسته, افکار را منظم کرده و به آنها تمرکز می بخشد. در حقیقت هم گرایی فکری زمانی پدید می آید که آدمی در صدد همانند سازی با شخصیتی برتر از خود برآید. شناخت عمیق هویت ایرانی _ اسلامی افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری را در دانش آموزان ایجاد می کند. بنابراین باید الگویی متناسب با هویت دینی و ملی به دانش آموزان ارایه کرد.
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة ابتدایی چاپ 1398 بر مبنای توجه به شخصیت ها و مشاهیر است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی و جامعة آماری و نمونة آماری پژوهش، کتاب‌های درسی ریاضی دورة ابتدایی و واحد ثبت تیز شامل شخصیت ها و مشاهیرملی و اسلامی است. طبق تحلیل داده ها در کتاب های ریاضی اول تا ششم ابتدایی میزان توجه به این شخصیت ها بسیار اندک است به طوری که در مجموع 6 کتاب فقط به معرفی 13 نفر پرداخته شده که از این تعداد به شخصیت های علمی و ادبی بیشترین و به شخصیت های تاریخی کمترین توجه شده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا؛ شخصیت؛ مشاهیر؛ کتاب درسی؛ ریاضی؛ ابتدایی، هویت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر