تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره ابتدایی از منظر شخصیت و مشاهیر |
کد مقاله : 1071-CACONF |
نویسندگان |
فاطمه دادرس *1، الهه حجتی1، سبا بیرام زاده2، مریم بدرزاده3 1پردیس بنت الهدی صدر اردبیلی 2پردیس بنت الهدی صدر 3پردیس بنت الهدی صدر اردبیل |
چکیده مقاله |
گرایش به الگوهای برجسته, افکار را منظم کرده و به آنها تمرکز می بخشد. در حقیقت هم گرایی فکری زمانی پدید می آید که آدمی در صدد همانند سازی با شخصیتی برتر از خود برآید. شناخت عمیق هویت ایرانی _ اسلامی افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری را در دانش آموزان ایجاد می کند. بنابراین باید الگویی متناسب با هویت دینی و ملی به دانش آموزان ارایه کرد. هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة ابتدایی چاپ 1398 بر مبنای توجه به شخصیت ها و مشاهیر است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی و جامعة آماری و نمونة آماری پژوهش، کتابهای درسی ریاضی دورة ابتدایی و واحد ثبت تیز شامل شخصیت ها و مشاهیرملی و اسلامی است. طبق تحلیل داده ها در کتاب های ریاضی اول تا ششم ابتدایی میزان توجه به این شخصیت ها بسیار اندک است به طوری که در مجموع 6 کتاب فقط به معرفی 13 نفر پرداخته شده که از این تعداد به شخصیت های علمی و ادبی بیشترین و به شخصیت های تاریخی کمترین توجه شده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا؛ شخصیت؛ مشاهیر؛ کتاب درسی؛ ریاضی؛ ابتدایی، هویت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |