بررسی میزان پرداختن به مولفه های سلامت و بهداشت جسمی_روانی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی۹۹_۹۸
کد مقاله : 1069-CACONF
نویسندگان
محیا مرادی نسب *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا سمنان
چکیده مقاله
چکیدههدف این پژوهش،تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی با رویکرد سلامت و بهداشت جسمی_ روانی است. معیارهای خود را برای سلامت و بهداشت روان، بازخوردهای مربوط به خود، دیگران، و زندگی انتخاب کردیم که در مجموع، ۱۰ زیر مقوله دارند. برای سلامت و بهداشت جسم نیز مقوله های تغذیه، ورزش و تحرک بدنی، بهداشت فردی، و سبک زندگی را برگزیدیم که در مجموع، ۱۱ زیر مقوله دارند. جامعه آماری، کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی سال تحصیلی ۹۸_۹۹ می‌باشد و نمونه به صورت تمام شماری است که درآن مولفه‌های متن، تصویر، و کاربرگ بررسی شد. روش پژوهش، توصیفی پژوهشی است. ابزار مورد استفاده، چک لیست انجمن کانادایی بهداشت روانی و چک لیست محقق ساخته میباشد. پژوهش، روایی صوری و محتوایی دارد. ضریب پایایی آن با روش همبستگی پیرسون، با استفاده از نرم‌افزارspss26،69/0می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها، به صورت توصیفی و تحلیلی صورت گرفت و میزان فراوانی و درصد آنها توسط همین نرم افزار محاسبه و با نرم افزارExcel به صورت نمودار نمایش داده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین مقوله ها، بازخورد به دیگران بیشترین درصد(02/44) و ورزش و وضعیت بدنی کمترین درصد(88/1) را دارد و به زیر مقوله‌های رژیم غذایی، و عده‌های غذایی، طرز صحیح ایستادن و راه رفتن و اوقات فراغت، هیچ توجهی نشده است. بنابراین، تعادلی در پرداختن به مولفه ها و زیر مقوله های نام برده و آموزشهای مرتبط مشاهده نمیشود.
کلیدواژه ها
مطالعات اجتماعی، سلامت، بهداشت حسمی_روانی، تحلیل محتوا، پنجم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر