بررسی میزان توجه به مولفه های هویت ملی و اسلامی در تصاویر کتب فارسی خوانداری دوره اول ابتدایی |
کد مقاله : 1068-CACONF |
نویسندگان |
فاطمه عاشوری *1، مهدی عاشوری2 1دانشجو 2رئیس گروه تحقیقات |
چکیده مقاله |
هویت ملی یکی از مباحث برجسته در هر جامعه ای محسوب میشود و دارای بیشترین اهمیت و ضرورت به لحاظ وحدت و انسجام ملی است که بخش اعظم آموزش آن در چارچوب آموزش و پرورش رسمی صورت می گیرد. همچنین هویت اسلامی یکی از مهم ترین ابعاد هویت بوده و تقویت آن موجبات قوام سایر ابعاد و چالش در این حوزه زمینه ساز بحران در سایر ابعاد میشود. این ادعا به ویژه در جوامعی همچون کشور ما که دین رکن اساسی آن را تشکیل میدهد موضوعیت بیشتری دارد. بنابراین با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش بزرگ ترین نیرو و سرمایه انسانی و ملی را دربردارد میتواند در جهت تقویت و تعمیق هویت ملی و هویت دینی گام های موثر بردارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مولفه های هویت ملی و اسلامی در تصاویر کتب فارسی خوانداری دوره ابتدایی می باشد. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری تصاویر کتب فارسی خوانداری دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 می باشد و به عنوان نمونه، کتب فارسی خوانداری دوره اول ابتدایی ( سه ساله اول ) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از یافته های پژوهش بیانگر آن است که میزان توجه به مولفه های هویت ملی و هویت اسلامی به ترتیب در کتب مورد بررسی به این قرار می باشند؛ پایه اول 27/27% و 72/42% پایه دوم 91/46% و 16/27% پایه سوم 08/35% و 33/33% |
کلیدواژه ها |
هویت ملی ؛ هویت اسلامی ؛ کتاب های فارسی ؛ دوره اول ابتدایی ؛ تصاویر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |