بررسی جایگاه مولفه های هویت ملی در کتاب فارسی پنجم ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روش تحلیل محتوا |
کد مقاله : 1066-CACONF |
نویسندگان |
محمدمهدی منافی ورکیانی *1، حانیه اخلاقی2 1دانشگاه فرهنگیان سمنان 2دانشگاه فرهنگیان استان سمنان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم ابتدایی(تالیف ۱۳۹۸ ) و میزان انطباق آن با مولفه های هویت ملی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است. روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفى است و فرمت هاى تحلیل محتوا مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش کتاب فارسی پنجم ابتدایى بوده و نمونة آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفى استفاده شده است. دراین پژوهش محتوای کتاب فارسی پنجم دبستان در راستای سه سؤال اصلی پژوهش انجام شده و طی آن ۳ محور و ۱۹ مؤلفه مفهومی مرتبط با مفاهیم هویت ملی بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهدکه بیشترین توجه به محور هویت ایرانی با ۷۰.۲۸ درصد شده است، در جایگاه بعدی محور هویت اسلامی با درصد فراوانی ۲۹.۷۲ قرار دارد. در آخر محور هویت متجددانه با درصد فراوانی ۰ درصد در جایگاه سوم ازلحاظ توجه به محورهای هویت ملی قرار دارد. باوجود اشاره های مستقیم و غیر مستقیم به برخی از مؤلفه ها مانند زبان فارسی ، میراث فرهنگی و تمدنی ، أصول و آموزه های اسلام و حیات طیبه به خوبی پرداخته شده بود ولی بنظر می رسد مولفه هایی چون ولایت فقیه ، فناوری های نوین ، زبان خارجه و رسانه آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی ؛ سند تحول بنادین آموزش و پرورش ؛ تحلیل محتوا . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |