بررسی رویکرد هنری و زیبا شناختی و تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1060-CACONF
نویسندگان
شقایق جلالی *1، فاطمه سادات حسینی1، مهلا رمضان پور1، مهدی عاشوری2
1آموزش ابتدایی پردیس الزهرا سمنان
2رئیس گروه تحقیقات
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان فعال بودن کتاب مطالعات اجتماعی چهارم می‌باشد. در این پژوهش که به روش ویلیام رومی کتاب درسی تحلیل محتوا شده است کتاب درسی به سه مقوله متن، اشکال و تصاویر و سوالات تقسیم می‌شود و هرکدام به صورت جداگانه بررسی می‌شود تا فعال بودن یا نبودن کتاب مشخص شود. به همین منظور برای هر مقوله نمونه گیری به صورت مجزا انجام شده است. نتیجه در پایان به این نتیجه بدست آمد که قسمت متن و نوشتار بیشتر به ارائه اطاعات پرداخته است و کمتر دانش‌آموزان را به فعالیت و پژوهش فعال در تدریس وادار نموده است. اما ضرایب درگیری تصاویر و سوالات کتاب برابر 1 است و عددی بین 4/0 تا 5/1 می باشد بنابراین بر اساس روش تحلیل محتوای ویلیام رومی سوالات و تصاویر کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم به گونه ای طراحی شده اند که دانش آموزان را نسبت به یادگیری فعال و انجام فعالیت و پژوهش برمی انگیزند.
کلیدواژه ها
اشکال؛ سوالات؛ زیبا شناختی؛ ویلیام رومی؛ مطالعات اجتماعی چهارم دبستان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر