تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم چاپ 1397 به روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1058-CACONF |
نویسندگان |
زهرا فیضی *، فاطمه اثباتی دانشگاه بنت الهدی صدر اردبیل |
چکیده مقاله |
چکیده تحلیل و بررسی کتابهای درسی بهعنوان رسانه مهم آموزشی ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل کتاب مطالعات اجتماعی ششم به روش ویلیام رومی است تا بدینوسیله به میزان فعال بودن و درگیری دانش آموزان با متن و تصاویر در فعالیتها و سؤالات کتاب پی برده شود. در این پژوهش جامعه آماری کتاب مطالعات اجتماعی ششم سال 1397 است نمونه انتخابشده در بخش متن 30 صفحه، در بخش تصاویر 20 تصویر و در قسمت سؤالات 30 سؤال است. تحلیل انجامشده نشان داد که محتوای کتاب در قسمت متن و تصاویر بهصورت غیرفعال ارائهشده و ضریب درگیری این بخشها به ترتیب 19/0 و 21/0 هست که تنها به ارائه مطالب علمی به دانشآموزان میپردازد. بخش فعالیتها و سوالات کتاب با ضریب درگیری 3/1 بهصورت فعال ارائهشده و دانشآموزان را به انجام فعالیت تفکر و تجزیهوتحلیل فرامیخواند. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی، تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |