تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمان پایه سوم دبستان براساس الگوی تحلیل محتوایی ویلیام رومی |
کد مقاله : 1057-CACONF (R1) |
نویسندگان |
محمدمهدی مظهری *1، حمیدرضا یونسیان2، زهرا مظهری3 1دانشجوی روانشناسی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی کومش سمنان 2دانشجو-معلم، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی سمنان 3دانشآموز دبیرستان دوره دوم نمونه دولتی حضرت زینب(س) دامغان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر، درصدد آن است که محتوای کتاب هدیههای آسمان سوم ابتدایی را به روش ویلیام رومی تحلیل نماید. تدوین و تالیف کتابهای درسی باید به شیوههای تنظیم و سازماندهی شود که به جای انتقال دانش و معلومات به ذهن دانشآموزان، آنها را در جریان یادگیری فعال کند. هدف کلی این تحقیق تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان سوم ابتدایی براساس میزان به کارگیری شیوه فعال در محتوای کتاب به روش ویلیام رومی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کتاب هدیههای آسمان سوم ابتدایی و نمونه 10 صفحه و 3فصل از این کتاب است. یافتههای تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 37/0 است. که نشان میدهد متن کتاب این کتاب از ضریب درگیری مطلوبی برخوردار نیست. که ارائه فعال محتوا و درگیری دانشآموزان با فرآیند یادگیری دیده نمیشود، همچنین ضریب درگیری تصاویر نیز 0 است. و کتاب موردنظر یک کتاب صرفا تئوری و حفظی میباشد ، تمامی تصاویر بیانگر تشریح یک موضوع خاص آموزشی میباشد و لذا در این کتاب فعالیتی به عنوان آزمایش کردن نداریم. و در بخش تحلیل فعالیتها نیز ضریب درگیری 1.5 میباشد که با توجه به نظر ویلیام رومی سوالات کتاب به گونهای است که دانشآموزان را نسبت به یادگیری بر میانگیزد و زمینه فعالیت و پژوهش فعالانه آنها را فراهم میکند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا ؛ ویلیام رومی؛ هدیههای آسمان سوم دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |