تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی از منظر توجه به معماری ایرانی اسلامی |
کد مقاله : 1055-CACONF |
نویسندگان |
زینب بابائی فر *1، محدثه پاک نظر2، مهدی عاشوری3 1دانشجو 2مدرس گروه آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان سمنان 3رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی از منظر توجه به معماری ایرانی اسلامی است. جامعه مورد مطالعه، کتاب های ریاضی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی چاپ سال 1398 بوده است. به دلیل محدود بودن جامعه، تمام صفحات هر سه کتاب به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نوع توصیفی، در گروه تحقیقات کاربردی، است و روش آن تحلیل محتوا می باشد. روش جمع آوری داده ها به صورت مطالعه کتابخانه ای است. واحد تحلیل در این پژوهش، صفحات (شامل متون و تصاویر) کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل جدول فراوانی، میانگین، رتبه درصدی) استفاده شده است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از میان سه کتاب مورد مطالعه، کتاب ریاضی ششم ابتدایی با ۱۶ درصد و کتاب ریاضی پنجم ابتدایی با ۶۴ درصد از کل محتواهای مرتبط با معماری ایرانی اسلامی، به ترتیب کم ترین و بیشترین محتوای مرتبط با این موضوع را در بردارند. هم چنین در ۸۷ درصد از موارد شمرده شده، با توجه به استاندارد فرایندی ارتباطات در آموزش ریاضی ابتدایی، به ارتباط بین یک مفهوم ریاضی و معماری ایرانی اسلامی پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
ریاضی؛ معماری ایرانی اسلامی؛ تحلیل محتوا؛ دوره دوم ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |