تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم دبستان بر اساس مؤلفه های هویت ایرانی- اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1050-CACONF |
نویسندگان |
فاطمه فؤادیان *1، زهرا توحیدی نیا2، هانیه شهودی3، مهدی عاشوری4 1دانشجوی علوم تربیتی پردیس الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان سمنان ،ایران 2دانشجوی علوم تربیتی پردیس الزهرا(س)دانشگاعه فرهنگیان سمنان،ایران 3دانشجوی علوم تربیتی پردیس الزهرا(س)دانشگاه فرهنگیان سمنان،ایران 4مدرس دانشگاه فرهنگیان سمنان و رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان |
چکیده مقاله |
حفظ و بازتولید هویت ملی از مهم ترین نقش های آموزش و پرورش به شمار می آید.کتب درسی در تحقق این امر مهم،نقش بسزایی دارند. بر اساس سند تحول بنیادین هویت ملی به سه لایه هویت ایرانی،هویت اسلامی و هویت متجددانه تقسیم می شود.هدف از پژوهش حاضر،بررسی و تحلیل میزان توجه به مؤلفه های هویت ایرانی- اسلامی در کتاب فارسی پنجم دبستان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است و رویکرد پژوهش کاربردی است.جامعه ی پژوهش،کتاب فارسی پنجم دبستان است که در سال99-1398 چاپ شده است.محتوای این کتاب در سه بخش متن،تصویر و تمرین مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج این تحلیل در این سه بخش به صورت جداگانه مشخص شده است.نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.عمده ترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 281 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با هویت ایرانی- اسلامی در کتاب مورد تحلیل،توجه شده است که 155 مرتبه(55.17%) به مؤلفه های هویت اسلامی و126 مورد (44.83%)به مؤلفه های هویت ایرانی توجه شده است که بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه «اصول و آموزه های اسلامی» با ذکر 151 مورد(53.74%)و کمترین توجه به مؤلفه های «ولایت فقیه »و «مهدویت و انتظار» است که هرکدام تنها با ذکر دو مورد(0.72%)در این کتاب تألیف شده است.بنابراین توجه متعادلی به مؤلفه های هویت ایرانی- اسلامی نشده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا؛فارسی پنجم دبستان؛هویت ایرانی- اسلامی؛سند تحول آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |