تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی با رویکرد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، محیطی
کد مقاله : 1049-CACONF
نویسندگان
فائزه جلالی1، قدرت الله محمدی *2
1دانشگاه فرهنگیان. پردیس الزهرا سمنان
2دانشگاه شهید رجایی سمنان ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این مقاله تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی با رویکرد سلامت و بهداشت جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی می باشد. بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سلامتی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست، بلکه نداشتن هیچ مشکل روانی، اجتماعی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است و بهداشت محیط عبارت است از کنترل همه عواملی که اثر سویی بر پایدار ماندن سلامت می گذارد که در کتب دوره ابتدایی نیز این موارد توجه قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش کتاب علوم تجربی پایه سوم مقطع ابتدایی سال ۹۹ _۹۸ می باشد، روش تحلیل پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد و واحد تحلیل نیز صفحات (متون، پرسش، تمرین و تصاویر) بودند که در مجموع ۱۱۲ صفحه می باشد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که در محتوا (متن، تصاویر و فعالیتها) علوم تجربی پایه سوم به مولفه سلامت اجتماعی بیشتر از سایر مولفه ها توجه شده است و به مولفه سلامت روان کمتر از سایر مولفه ها توجه شده است.
کلیدواژه ها
کتاب علوم تجربی سوم؛ تحلیل محتوا؛ سلامت روانی؛ سلامت اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر