بررسی جایگاه مولفه های هویت ملی در کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد تحلیل محتوا |
کد مقاله : 1047-CACONF (R1) |
نویسندگان |
زهرا مرادی حقیقی *1، مهرناز مشتاقی1، مهدی عاشوری2 1دانشجوی علوم تربیتی،پردیس الزهرا،فرهنگیان،سمنان،ایران 2مدرس دانشگاه فرهنگیان ورئیس گروه تحقیق وپژوهش آموزش وپرورش استان سمنان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر ،تحلیل محتوای کتاب فارسی (خوانداری) پایه اول دوره ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 و میزان انطباق آن با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بوده و نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده است. در این پژوهش محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی در راستای سه سوال اصلی پژوهش انجام شده و طی آن سه محور و 19 مولفه مفهومی مرتبط با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که بیشترین توجه به محور هویت اسلامی با 86/61 درصد شده است، در جایگاه بعدی محور هویت ایرانی با درصد فراوانی 59/35 قرار دارد. در آخر هویت متجددانه با درصد فراوانی 54/2 در جایگاه سوم از لحاظ توجه به محور های هویت ملی قرار دارد. مولفه هایی مانند آموزه های اسلامی، حجاب ، ولایت فقیه، وحدت ملی، سرزمین ایران، روحیه انقلابی به خوبی مورد توجه قرار گرفته اما به مولفه هایی مانند انتظار، توحید، حیات طیبه ، عدالت و مولفه های محور هویت متجددانه آنطور که شایسته است اشاره نشده است. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی؛فارسی ابتدایی؛تحلیل محتوا؛ رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |