بررسی جایگاه مولفه های هویت ملی در کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد تحلیل محتوا
کد مقاله : 1047-CACONF (R1)
نویسندگان
زهرا مرادی حقیقی *1، مهرناز مشتاقی1، مهدی عاشوری2
1دانشجوی علوم تربیتی،پردیس الزهرا،فرهنگیان،سمنان،ایران
2مدرس دانشگاه فرهنگیان ورئیس گروه تحقیق وپژوهش آموزش وپرورش استان سمنان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر ،تحلیل محتوای کتاب فارسی (خوانداری) پایه اول دوره ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 و میزان انطباق آن با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بوده و نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده است.
در این پژوهش محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی در راستای سه سوال اصلی پژوهش انجام شده و طی آن سه محور و 19 مولفه مفهومی مرتبط با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که بیشترین توجه به محور هویت اسلامی با 86/61 درصد شده است، در جایگاه بعدی محور هویت ایرانی با درصد فراوانی 59/35 قرار دارد. در آخر هویت متجددانه با درصد فراوانی 54/2 در جایگاه سوم از لحاظ توجه به محور های هویت ملی قرار دارد. مولفه هایی مانند آموزه های اسلامی، حجاب ، ولایت فقیه، وحدت ملی، سرزمین ایران، روحیه انقلابی به خوبی مورد توجه قرار گرفته اما به مولفه هایی مانند انتظار، توحید، حیات طیبه ، عدالت و مولفه های محور هویت متجددانه آنطور که شایسته است اشاره نشده است.
کلیدواژه ها
هویت ملی؛فارسی ابتدایی؛تحلیل محتوا؛ رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر