بررسی میزان توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی در موضوعات کتابهای فارسی دورۀ دوم ابتدائی |
کد مقاله : 1046-CACONF (R1) |
نویسندگان |
فرشته سراج *1، منیره سراج2 1دانشگاه فرهنگیان استان سمنان 2آموزگار ابتدائی شاغل در آموزشگاه ولیعصر سمنان |
چکیده مقاله |
الگوهای فرهنگی میتوانند صراحتا در زبان و آموزش زبان بیان شوند. محتوای آموزشی امروزه به ابزاری فرهنگی مبدل گشته است که آموزش پنهانی را به همراه دارد. این مقاله با هدف واکاوی میزان توجه به فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی در موضوعات و عناوین کتابهای فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مدل پیشنهادی داوری اردکانی(1386) انجام شده است. روش تحقیق، متن بنیاد، غیر آزمایشی و توصیفی است که بر اساس تحلیل محتوی صورت میپذیرد. نمونه آماری تحقیق کتابهای فارسی چهارم، پنجم و ششم ابتدائی است. واحدهای تحلیل، عناوین کتابهای فارسی دورۀ دوم ابتدائی هستند. نتایج بررسی-های صورت گرفته بر اساس روش تحلیل محتوا و با توجه به مقولههای فرهنگی پیشنهادی اردکانی(1386) نشان میدهد که در پایههای چهارم، پنجم و ششم مقولههای دین، خصوصیات اخلاقی، ادبیات فارسی، پرچم، وطن، سرود ملی، اساطیر، قومیت، جغرافیا و مشاهیر در موضوعات و عناوین کتاب-های فارسی دورۀ دوم ابتدائی مورد توجه قرار گرفته اند. |
کلیدواژه ها |
: فرهنگ ایرانی- اسلامی، کتابهای فارسی دورۀ دوم ابتدائی، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |