تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی سوم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مولفه های ساحت زیستی و بدنی در سال 99-98 |
کد مقاله : 1043-CACONF |
نویسندگان |
زهرا آذری *1، منا طاهری2، مهدی عاشوری3 1پردیس الزهرا/سمنان 2دانشگاه فرهنگیان (پردیس الزهرا سمنان) 3رئیس گروه تحقیقات |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به ساحت زیستی – بدنی در کتاب درسی علوم تجربی سوم دبستان(99-98) می باشد. روش پژوهش کمی و براساس 8 مولفه ی ساحت زیستی – بدنی و ازمنظر آشکار و پنهان می باشد. به این صورت که اگرمطلب ارائه شده کاملا به اهداف درس اشاره مستقیم داشته باشد، مولفه آشکارو اگر به صورت ضمنی و استنباطی آورده شده باشد و درراستای اهداف درس نباشد، از نوع مولفه پنهان است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام تصاویرو متن کتاب علوم سوم وکل کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا مبتنی برروش کمی براساس مولفه های این ساحت و درصد گیری بوده است. واحد تجزیه و تحلیل، متن و تصاویرکتاب است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان توجه به 8 مولفه ساحت زیستی و بدنی به طور متوازن نمی باشد و میزان توجه به مولفه های زیستی و بدنی به طور آشکار در تصاویر 27% و در متن 14% و میزان توجه به این مولفه ها به طور پنهان در تصاویر 44% و در متن 9% می باشد. بیشترین توجه به مولفه های منابع طبیعی و سلامت فردی و اجتماعی و کمترین میزان توجه به مولفه های زیست بوم شهری و استحمام بدن شده است. یافته های نهایی بدست آمده مشخص می کند که کتاب علوم تجربی برای پرداختن به مباحث مرتبط با مولفه های آشکار چندان موفق نبوده است، این در حالی است که میزان توجه به مباحث برنامه درسی پنهان قابل قبول می باشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا؛ کتاب علوم؛ ساحت زیستی و بدنی؛ سند تحول بنیادین؛ برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |