تحلیل محتوای کتاب‌های مطالعات و فارسی پنجم و ششم دوره ابتدایی با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی
کد مقاله : 1041-CACONF
نویسندگان
فائزه شریفی اسدی *1، طاهره اکرامی2
1دانشگاه فرهنگیان ، پردیس الزهرا
2پردیس الزهرا سمنان
چکیده مقاله
در این پژوهش، تحلیل محتوای کتب مطالعات، فارسی پنجم و ششم دوره ابتدایی با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی تحلیل شده است. هدف از این تحلیل میزان توجه به این مؤلفه‌ها در رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی در تصاویر، متن، تمرین‌ها و جداول کتب مذکور است. بدین منظور سه مؤلفه‌ی زبان، آداب و رسوم و میراث فرهنگی در فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در نظر گرفته شد. تصاویر، متن، تمرین‌ها و جداول کتب مطالعات و فارسی پنجم و ششم مورد شمارش قرار گرفت. سپس به‌صورت آمار توصیفی فراوانی و درصد مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در تصاویر، متن، تمرین‌ها و جداول کتب فارسی و مطالعات پنجم و ششم به این سه مؤلفه به‌طور متعادل و متوازن توجه نشده است و بعضی از این مؤلفه‌ها فقط در یک کتاب مشاهده شده است. در بین این مؤلفه‌ها، مؤلفه ی میراث فرهنگی بیشترین کاربرد و مؤلفه ی زبان کمترین کاربرد را داشته است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا؛ کتب دوره ابتدایی؛ فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی