تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی ششم دبستان با رویکرد ارزش ها و آرمان های انقلاب
کد مقاله : 1035-CACONF
نویسندگان
یگانه قلی زاده *1، هانیه پیوندی2، مهدی عاشوری3
1دانشگاه فرهنگیان استان سمنان- پردیس الزهرا (س)
2دانشگاه فرهنگیان استان سمنان پردیس الزهرا (س)
3رئیس گروه تحقیقات و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش سمنان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی میزان توجه کتاب فارسی ششم دبستان نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی صورت گرفت. از آنجایی که کتب درسی نقش مهمی در جهت دهی باور ها و اعتقادات دانش آموزان دارند، میزان نهادینه شدن ارزش های انقلاب اسلامی در کتاب فارسی ششم، بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره) و اهداف از پیش تعیین شده برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار گرفت. روش مطالعه توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل: جدول فراوانی و رتبه درصدی) استفاده شد. جامعه آماری صفحات و تصاویر موجود در کتاب درسی فارسی ششم دبستان چاپ چهارم سال 1398 است. در ابتدا 11 مقوله ی استقلال، عدالت اجتماعی، توجه به معنویات، مردم سالاری دینی، هویت ایرانی_اسلامی و بازیابی هویت ملی، استکبار ستیزی، وحدت ملی، اخلاق اسلامی، محرومیت زدایی، ارزش شهادت و فداکاری در راه خدا و انقلاب علمی استخراج شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از 48 تصویر کتاب، بیشترین میزان توجه به مقوله معنویات (14.5%) بود و از 101 صفحه خالص دروس فارسی ششم دبستان 28 صفحه معادل 27.72% به مقوله های انتخابی پرداخته بودند که بیشترین درصد مربوط به توجه به معنویات (6.93%) بود. بنابراین محتوای کتاب درسی مذکور درصد کمی از مؤلفه های ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی را در خود جای داده اند و آنطور که باید به آن پرداخته نشده است؛ بنابراین نیاز به بازنگری و بازبینی دارد.
کلیدواژه ها
انقلاب اسلامی، تحلیل محتوا، فارسی، دبستان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر