تحلیل محتوای کتاب‌های درسی علوم دوم و سوم ابتدایی بر اساس مولفه‌ی سلامت
کد مقاله : 1033-CACONF
نویسندگان
نگین تبیانیان *1، ساناز خواجه عنایتی1، مهدی عاشوری2، پریسا خواریان1
1پردیس الزهرا سمنان
2رئیس تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های علوم دوم و سوم ابتدایی، بر اساس مولفه‌های سلامت جسمی، عاطفی، جنسی، معنوی و اجتماعی است. در این تحلیل محتوا واحد تحلیل تصاویر در نظر گرفته می‌شود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتاب علوم دوم و سوم ابتدایی می‌باشد، روش نمونه‌گیری اتخاذ نشده و کل جامعه آماری جهت بررسی انتخاب شد. نتایج تجزیه تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که به مولفه سلامت جسمی بیش از سایر مولفه‌ها توجه شده و سلامت جنسی و معنوی کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه هریک از شاخص‌های مولفه مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و کتاب‌های درسی به یک نسبت، مولفه‌های آموزش سلامت را پوشش نداده است، در حالیکه سلامت مهم‌ترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است، به طوریکه برنامه های توسعه در بعد بهداشت بیش از هر عامل دیگری زیربنای مفاهیم پایه‌ای چون سلامت است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا ؛ علوم تجربی پایه دوم و سوم ؛ سلامت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر