تحلیل محتوای کتابهای پایه سوم دبستان با رویکرد مولفههای توانایی سازگاری فرد با محیط و اطرافیان |
کد مقاله : 1032-CACONF |
نویسندگان |
زهرا یوردخانی *، عاطفه نادری عارفی، زینب ولی خانی دانشگاه فرهنگیان سمنان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامه درسی کلیه کتابهای پایه سوم دبستان با رویکرد مولفههای توانایی سازگاری فرد با محیط و اطرافیان انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش محتوای کتابهای درسی پایه سوم دبستان در سال ۹۸-۱۳۹۷ میباشد. در این پژوهش حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شده است. برای جمعآوردی دادههای مورد نیاز از فرمهای تحلیل محتوای کدگذاری شده با تأکید بر شش مؤلفه اصلی توانایی سازگاری فرد با محیط و اطرافیان استفاده شده است. روایی آنها بر اساس نظرات اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان مورد تأیید قرارگرفته است. واحد تحلیل در این پژوهش متن، فعالیت، جداول، نمودار و تصاویر است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که میزان توجه به هر یک از مؤلفههای توانایی سازگاری فرد با محیط و اطرافیان در محتوای کتب پایه سوم دبستان متفاوت است؛ و در مجموع از بین ۶۱۴ واحد کد گذاری شده بیشترین میزان توجه به مؤلفه "تعامل با دیگران" است و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه "شنونده خوب" میباشد. با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش و نقش آموزش و پرورش و برنامه درسی در جهت توانایی سازگاری فرد در دنیای امروز و اهمیت پایه سوم دبستان که میتواند آغازگر تغییرات و تحولات فکری و اجتماعی باشد، تأکید بیشتر بر آموزش همة مؤلفههای بعد توانایی سازگاری فرد با محیط و اطرافیان در محتوای برنامههای درسی سوم دبستان ضروری به نظر میرسد. |
کلیدواژه ها |
سازگاری؛ تعامل با دیگران؛ شنوندة خوب؛ سوم دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |