تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه ششم با رویکردارزش ها و آرمانهای انقلاب |
کد مقاله : 1030-CACONF |
نویسندگان |
عباس سراج * معاون آموزشی/ آموزش و پرورش شهرستان سمنان |
چکیده مقاله |
برکسی پوشیده نیست که محتوای کتب درسی در همه دوره ها ی تحصیلی مخصوصا"دوره ابتدایی به عنوان یکی از کلیدی ترین عناصر نظام تعلیم و تربیت ، ظرفیت اثرگذاری بالایی در آینده سازان ایران اسلامی دارد. به ویژه این که در نظام آموزش و پرورش کشور مابه دلیل حاکم بودن کتاب محوری، کتاب های درسی از جایگاه خاصی درشکل گیری و بازپروری ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی برخوردارند. پژوهش حاضر پس از شناسایی مؤلفه های اثر بخش در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی، میزان توجه به ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی - تبیینی ودر اصل تحلیل محتوا ی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی که در آن براساس نظرات مقام معظم رهبری، سه مقوله دوستی ، حجاب و عفاف ، مبارزه با استعمار به عنوان نمونه هایی از ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی مطابق سرفصل های این کتاب طراحی شده است. نتایج تحلیل محتوا نشان می دهدکه آرمانهای انقلاب اسلامی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی ، به صورت پیوسته وسلسله وار مورد توجه می باشند. |
کلیدواژه ها |
آرمانهای انقلاب اسلامی، تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، گفتمان سازی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |