تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم ابتدایی از نظر توجه به مولفه های هویت و فرهنگ ایرانی ،اسلامی و انقلابی
کد مقاله : 1029-CACONF
نویسندگان
فاطمه جهان پرور *
دانشگاه الزهرا سمتان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش این است میزان توجه به مولفه های هویت ایرانی و اسلامی و انقلابی مشخص شود که در صورت کمبود این ارزش ها در کتاب های درسی به اصلاح آن ها پرداخته شود. در این پژوهش این سوالات مطرح است که چه مقدار به هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی و انقلابی توجه شده است؟ این مولفه ها در فارسی ششم بررسی شده است.مقاله تحلیلی_توصیفی است و به صورت کمی تهیه شده است در این پژوهش تمام سوالات و تصاویر و همه ی متون مورد بررسی قرار گرفته اند و به صورت درصد در آمده اند این تحلیل اشتراکی بوده و ممکن است یک نمونه چند شاخص را داشته باشد.در این پژوهش مشخص شد که میزان توجه به مولفه های فرهنگ عمومی بسیار کم بوده و به ترتیب عبارتند از : هویت ایرانی هویت اسلامی و هویت انقلابی. بی شک والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت آن جامعه را تشکیل می دهد، و با انحراف فرهنگ، جامعه پوچ و میان تهی است. امام خمینی(ره)
نظام آموزش و پرورش باید‌ طوری تنظیم شود‌ که نسل‌های آیند‌ه با انگیزه واستعد‌اد‌ بتوانند‌ متغیرهای فرهنگی را د‌رک کرد‌ه و گام‌های موفقیت را به خوبی برد‌ارند‌.میراث فرهنگی باید در کتب درسی وجود داشته باشد تا بتوان نسل به نسل آن را منتقل کرد. از آنجا که نظام آموزشی در کشور ما متمرکز است بنابراین باید کتاب های درسی به گونه ای باشد که بتواند مولفه های هویتی را آموزش دهد.
کلیدواژه ها
فرهنگ و هویت انقلابی؛فرهنگ و هویت اسلامی؛ فرهنگ و هویت ایرانی؛ میراث فرهنگی؛ تربیت اخلاقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی