تحلیل محتوای کتاب درسی تعلیمات اجتماعی پایه ششم ابتدایی مبتنی بر سواد و دانش اقتصادی
کد مقاله : 1027-CACONF
نویسندگان
شهربانو خشکاب *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی (تحلیل متن) از منظر مؤلفه‌های اقتصادی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب تعلیمات اجتماعی سال تحصیل 1398 پایه ششم بود. از جامعه مزبور به روش نمونه‌گیری هدفمند (6) فصل مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد مطالعه فصل‌های مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن است که بر اساس مقوله‌های "مهارت تصمیم‌گیری؛ آشنایی با منابع تولید؛ و مهارت تخصیص منابع" مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که از بین مؤلفه‌های مورد بررسی در واحد نمونه مورد مطالعه؛ 1) مؤلفه "مهارت تصمیم‌گیری" با (2) شاخص (انتخاب؛ منابع اطلاعاتی انتخاب) و فراوانی (63)؛ از رتبه اول و سپس به ترتیب مؤلفه‌ " مهارت تولید و ایجاد ارزش" با (2) شاخص (شناسایی منابع تولید؛ پیامد تولید) و فراوانی (59)؛ و مؤلفه"مهارت تخصیص منابع" با (2) شاخص (شناسایی گزینه‌های تخصیص؛ پیامدهای اقتصادی تخصیص) و فراوانی (56) واحد از جایگاه بعدی در عرصه اهمیت پرداختن به مفاهیم اقتصادی و تأکید بر شکل‌گیری سواد اقتصادی به عنوان ضرورت تعلیم و تربیت نظام‌های اقتصادی دانش‌بنیان مورد تأکید است.
کلیدواژه ها
آموزش اقتصاد، مهارت تصمیم‌گیری، منابع تولید، تخصیص منابع
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی