تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه پنجم دوره ابتدایی با رویکرد سلامت و بهداشت
کد مقاله : 1024-CACONF
نویسندگان
امیرحسین پایمرد *
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی سمنان
چکیده مقاله
سلامتی یکی از ارزشها و نعمت های بزرگ و بیکران خداوند بر بندگانش است که بر انسان ها ارزانی داشته و قدمتی به اندازه طول عمر بشر دارد لذا بدیهی است که انسان برای حفظ آن تلاش کند.از دید تمامی سازمانها از جمله سازمان جهانی بهداشت، حق مسلم هر انسان و جزو ضروریات زندگی اوست. آموزش و پرورش نیز نقش بسیار مهمی را در آموزش سلامت و بهداشت دارد و باعث بهبود شخصیت دانش آموزان می شود. در این راستا هدف پژوهش این است تا با بررسی و تحلیل کتاب علوم پنجم ابتدایی، کلیه ی مباحث مربوط به آموزش بهداشت و سلامت را در پایه پنجم بررسی کند. در این پژوهش روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش تمام صفحات کتاب علوم پایه ی پنجم ابتدایی با 4 مولفه ی اصلی و 21 مولفه ی فرعی مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته و فراوانی و درصد نسبی هر یک از مولفه ها و زیرمولفه ها به دست آمده است. تحلیل محتوای کتاب علوم پنجم از منظر توجه به مولفه های آموزش بهداشت و سلامت نشان داد که مولفه ی مربوط به سلامت روانی با 110 مورد، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و کمترین مقدار مربوط به مولفه ی سلامت جسمی با17 فراوانی است. حال می بینیم که در محتوای کتاب علوم پنجم ابتدایی به برخی مولفه های بهداشت و سلامت بیشتر و به برخی از مولفه ها کمتر یا اصلا توجهی نشده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب درسی ابتدایی، علوم پایه پنجم ابتدایی، سلامت و بهداشت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر