تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی پایه پنجم دوره ی ابتدایی از منظرسلامت روان
کد مقاله : 1023-CACONF
نویسندگان
ساجده جوانشیر *، سمانه پاکدامن، فاطمه صباغیان
دانشگاه پردیس الزهرا(س)،سمنان،سمنان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم ابتدایی، از نظر پرداختن به سازه ی سلامت روان به بررسی و واکاوی مولفه های این سازه ازقبیل:ارتباطات،احساسات، همدلی،تصمیم گیری، خودکنترلی، استفاده ی درست از منابع و مسئولیت پذیری می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش ، از نوع روش تحلیل محتوا است وواحد تحلیل نیزصفحات(متن،تصاویر)کتاب درسی مطالعات اجتماعی است. جامعه ی آماری پژوهش محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم ابتدایی درسال تحصیلی 98-1397 می باشد دراین پژوهش حجم نمونه برابربا حجم جامعه درنظرگرفته شده است.برای جمع آوری داده های موردنیاز ازفرم های تحلیل محتوای کدگذاری شده باتاکید بر7مولفه ی اصلی بعدسلامت روان استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان توجه به هریک از مولفه های بعدسلامت روان درمحتوای کتاب مطالعات پایه ی پنجم ابتدایی متفاوت است ودرمجموع ازبین225واحدکدگذاری شده مولفه ی ارتباطات با درصدی معادل2/42 بیشترین فراوانی ومولفه ی خودکنترلی با درصدی معادل5/3کمترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده اند. با توجه به نتایج حاصل ازپژوهش،تاکید بیشتر براهمّیّت همه ی مولفه های بعد سلامت روان ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه ها
مطالعات اجتماعی؛ بُعد سلامت روان؛ارتباطات؛تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی