تحلیل برنامۀ درسی علوم تجربی پایه های پنجم و ششم دورۀ ابتدائی از منظر سلامت جسمانی |
کد مقاله : 1022-CACONF |
نویسندگان |
Mehrshid Rashidi *1، Elahe Taherifooladi2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا (س) سمنان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا (س) ساری |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با رویکرد مولفه های سلامت جسمانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی (پایه پنجم و ششم ابتدایی) در سال تحصیلی 98-1397 می باشد. در این پژوهش حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از فرم های تحلیل محتوای کدگذاری شده با تاکید بر 5 مولفه اصلی سلامت جسمانی استفاده شده است. روایی آن ها، بر اساس نظرات کارشناسان و همچنین 3 نفر از اساتید علوم تربیتی مورد تائید قرار گرفته است. واحد تحلیل در این پژوهش متن، فعالیت، جداول، نمودار و تصاویر است. فراوانی داده ها حاصل از فرایند تحلیل محتوا شمارش شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که میزان توجه به هر یک از مولفه های سلامت جسمانی در محتوای کتب علوم تجربی متفاوت است؛ و در مجموع از بین 129 واحد کدگذاری شده، بیشترین فراوانی مربوط به "تغذیه" است و کمترین فراوانی مربوط به "سلامت دهان و دندان" می باشد. |
کلیدواژه ها |
سلامت، سلامت جسمانی، علوم تجربی، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |