تحلیل محتوای کتاب فارسی اول ابتدایی براساس ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1019-CACONF
نویسندگان
الهه قزوینیان *1، مهدی عاشوری2، محدثه بهشتی3، سوسن حسن بارانی3
1رشته آموزش ابتدایی- دانشگاه فرهنگیان الزهرا (س) واحد خواهران سمنان شهر سمنان
2رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان، مدرس دانشگاه
3رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س)، واحد خواهران، سمنان، شهر سمنان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتاب فارسی اول ابتدایی براساس ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین و میزان توجه به این ساحت در دوره‌ی ابتدایی است. روشی که در این پژوهش مورد عمل قرار گرفته است براساس هدف بسیار کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کتب سال اول مقطع ابتدایی سال (98_1397) است که کتاب فارسی اول ابتدایی به عنوان نمونه لحاظ شده است. در این پژوهش تمامی نگاره‌ها، تمرین‌ها و نشانه ها مورد بررسی قرار گرفته اند و درصد گیری شده اند.
محیط زیست و سلامتی انسان ها موضوعاتی جهانی هستند و محیط زیست و سلامتی انسان ها در معرض تهدیدهای جدی هستند. از آنجا که سنین کودکی و دوران ابتدایی بهترین زمان برای نهادینه شدن موضوعی هستند و در نظام آموزشی کشور برنامه درسی منحصر به کتاب است، نیروهای متخصص می توانند با صرف وقت در تحلیل وتهیه کتاب درسی و گنجاندن موضوعات مربوط به سلامتی انسان ها و محیط زیست راه گشای بسیاری از مشکلات باشند. طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش میزان توجه به ساحت زیستی و بدنی سند تحول میتواند به دیدگاه کلی نگر و جزئی نگر تحلیل کنندگان بستگی داشته باشد و مقدار مؤلفه‌های موجود در تمرین‌های کتاب بیشتراز نشانه‌ها و نگاره‌هاست و درصد راوانی هریک به ترتیب 51.2%، 36.6%، 12.2% است. براساس یافته‌های موجود دراین پژوهش مشخص شده است که مؤلفه‌های ساحت زیستی و بدنی از توزیع نرمال در کتاب فارسی اول ابتدایی برخوردار نیستند در حالیکه اهمیت این مؤلفه‌ها برای جامعه‌ی انسانی بسیار قابل ملاحظه است
کلیدواژه ها
وازه های کلیدی: تحلیل محتوا؛ ساحت زیستی و بدنی؛ کتاب فارسی پایه اول ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی