تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه پنجم با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی
کد مقاله : 1018-CACONF
نویسندگان
عباس سراج *
معاون آموزشی/ آموزش و پرورش شهرستان سمنان
چکیده مقاله
امروزه توجه به فرهنگ و هویت ملی یکی از مقوله های مهم در برنامه ریزی توسعه کشور ها است. در کشور ما با آغاز دوره تحول بنیادین، کتب درسی نیز متناسب با رویکرد جدیدتغییر یافته اند. بخش اعظم آموزش فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در چارچوب آموزش و پرورش رسمی صورت می گیرد. مقاله حاضر به تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه پنجم با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی می پردازد . ابعاد فرهنگ و هویت ملی در این پژوهش عبارت است از: نماد ها، ارزش ها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت ها ، وقایع و رخداد ها، باورها، هنر، دین، زبان، ایدئولوژی، اخلاق، حقوق ، آداب و رسوم ، مهارت و حرف و هر استعدادی که انسان به مثابه عضوی از جامعه معیّن کسب می‌کند را شامل می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد توجه به ارزش های اجتماعی، اخلاقی و مذهبی از ویژگی های این کتاب می باشدکه با انتقال فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ، بعنوان یک گفتمان، در جامعه پذیری دانش آموزان نقشی اساسی دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، فرهنگ، هویت ایرانی اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی