تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مولفه های حقوق شهروندی |
کد مقاله : 1017-CACONF |
نویسندگان |
محمد هاشمی *1، محمد خسروی طناک2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند 2داشنگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجد |
چکیده مقاله |
زندگی در جامعه امروزی نیازمند برخورداری از مهارت های اجتماعی در ابعاد مختلفی است. حقوق شهروندی یکی از مهم ترین مهارت های اجتماعی است که فراگیری آن برای زندگی در جامعه امروزی ضروری است. پژوهش حاضر میزان توجه کتاب های مطالعات اجتماعی دوره دبستان به حقوق شهروندی را مورد بررسی قرار داده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی پایه های سوم تا ششم ابتدایی بر اساس مولفه های حقوق شهروندی از دیدگاه مارشال است. مولفه های مورد پژوهش به تایید استاد راهنما رسیده است و روایی آن مورد قبول است. به کمک مصححان پایایی پژوهش 75/0 محاسبه شده است که مورد قبول است. جامعه آماری، بخش مدنی کتاب های مطالعات اجتماعی انتخاب شده است و از سایر بخش ها چشم پوشی شده است. روش پژوهش، کمی از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل در پژوهش حاضر، جمله (شامل متن های درس ها و فعالیت ها) بوده است. ابزار پژوهش، جدول مقوله بندی است که شامل سه مولفه اصلی و ده مولفه فرعی است.مولفه های اصلی پژوهش عبارتند از: حق آزادی و شهروندی مدنی، حق رفاه و شهروندی اجتماعی، حق رفاه و شهروندی سیاسی. نتایج حاصل از تحلیل جدولهای مقوله بندی نشان می دهند در کتاب های مذکور بیشترین توجه به مولفه «تامین اجتماعی» با درصد فراوانی 35/0 بوده است و مولفه «امنیت اجتماعی» با درصد فراوانی 20/0 در مرتبه بعدی قرار دارد همچنین مولفه«حق انتخاب مذهب» کمترین فراوانی را داشته است و مولفه ها به طور متوازن مورد توجه واقع نشده اند. |
کلیدواژه ها |
حقوق شهروندی، مطالعات اجتماعی، ابتدایی، توماس مارشال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |