تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمان پایه ششم دبستان به روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1014-CACONF |
نویسندگان |
محمدمهدی مظهری *1، زهرا مظهری2 1دانشجوی روانشناسی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی کومش سمنان 2محصل - دبیرستان نمونه دولتی حضرت زینب شهرستان دامغان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی فعال بودن یا نبودن کتاب هدیههای آسمان سال ششم میباشد. در این پژوهش که به روش ویلیام رومی کتاب درسی تحلیل محتوا شده است کتاب درسی به سه مقوله متن، اشکال و تصاویر و سوالات تقسیم میشود و هرکدام به صورت جداگانه بررسی میشود تا فعال بودن یا نبودن کتاب مشخص شود. به همین منظور برای هر مقوله نمونه گیری به صورت مجزا انجام شده است. نتیجه در پایان به این نتیجه بدست آمد که قسمت متن و نوشتار بیشتر به ارائه اطاعات پرداخته است و کمتر دانشآموزان را به فعالیت و پژوهش فعال در تدریس وادار نموده است. اما ضرایب درگیری تصاویر که برابر با 0.75 است و عددی بین 4/0 تا 5/1 می باشد ، مناسب میباشد و ضرایب سوالات کتاب که برابر 1.5 است فعال بودن سوالات را نشان میدهد.بنابراین بر اساس روش تحلیل محتوای ویلیام رومی سوالات و تصاویر کتاب هدیههای آسمان سال ششم به گونه ای طراحی شده اند که دانش آموزان را نسبت به یادگیری فعال و انجام فعالیت و پژوهش برمی انگیزند. |
کلیدواژه ها |
متن، تصاویر، اشکال، سوالات، ویلیام رومی، هدیههای آسمان سال ششم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |