تحلیل محتوای کتب درسی پایۀ اول ابتدایی با رویکرد ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی
کد مقاله : 1013-CACONF
نویسندگان
فرشته سراج1، زهرا طباطبایی *2
1دانشگاه فرهنگیان استان سمنان
2اموزگار ابتدایی دانشگاه فرهنگیان سمنان واحد الزهرا
چکیده مقاله
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب درسی پایه اول ابتدایی با رویکرد ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها تلفیقی و از نوع تحلیل محتوا می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کتاب‌های پایه اول ابتدایی است. نمونه آماری تحقیق نیز شامل همه دروس کتاب‌های پایه اول ابتدایی می‌باشند. ابزار گردآوری داده‌ها چک لیست محقق ساخته است. بر اساس یافته‌های به دست آمده از پژوهش حاضر برنامه‌های درسی در محتوای کتاب قرآن تنها در یک مورد به بهداشت و سلامت روان توجه شده است. در محتوای کتاب فارسی (بخوانیم و مهارت های نوشتن) پایۀ اول ابتدایی به مؤلفه‌های مسواک زدن، ورزش کردن، پاکیزگی و شستشوی دست‌ها به طور مساوی توجه شده و در ادامه به مولفۀ نظافت توجه کمتری شده است. در محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ اول ابتدایی به مؤلفه شستن دست‌ها بیشترین توجه شده است. در رتبۀ بعدی ورزش کردن مورد توجه قرار گرفته و در ادامه پاکیزگی، تمیزی مدرسه، خوردن غذاهای سالم، مراجعه به پزشک، رعایت ایمنی و سلامت و خواب و استراحت به موقع به طور مساوی مورد توجه قرار گرفته است. بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی هیچ مولفه‌ای مبنی بر بهداشت جسمانی و روانی را نشان نمی‌دهد. از این‌رو می‌توان نتیجه‌گیری نمود که کتاب‌های درسی پایۀ اول تا حدود متوسطی به بهداشت و سلامت جسمانی توجه نموده و توجه بسیار اندکی به سلامت روانی دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتب درسی، پایۀ اول ابتدایی، سلامت جسمی، سلامت روانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی