تعیین شاخص های سطح خوانایی گانینک و فرای در محتوای کتب ریاضی دوم و سوم |
کد مقاله : 1012-CACONF |
نویسندگان |
زهره کمیلی1، زهرا کمیلی *2، زهرا سهرابی رنانی3 1پردیس فاطمه زهرا اصفهان، ایران 2علوم تربیتی، پردیس فاطمه زهرا، اصفهان، ایران 3آموزش و پروش ناحیه ی 5، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
نظام آموزش وپرورش جهت روزآمد کردن و بالا بردن سطح علمی محتوای کتابهای درسی نیازمند بازنگری با روش های علمی تحلیل محتوا، در کتب درسی است. کتاب های ریاضی به خصوص دورهی اول ابتدایی، مستلزم بازنگری وبازآفرینی است تا مشکلات ناشی از عدم درک مسئله و مشکلات خوانداری برطرف گردد. هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به میزان سطح خوانایی کتاب های کتاب ریاضی دوم و سوم ابتدایی از نظر تناسب با سطح سنی و درک و فهم دانش آموزان و مقایسه آنها با سطح توانایی خوانایی دانش آموزان از نظر میزان تناسب متون است. پژوهش حاضر از نوع تحلیلمحتوا و به صورت کمی- کیفی است که از فرمولهای فرایو گانیک استفادهگردیدهاست. جامعهی آماری، کتب ریاضی دوم و سوم ابتدایی سال تحصیلی 1398-1399 می باشد. نتایج تحقیق بیانگر این است که بر اساس روش فرای سطحخوانایی کتاب ریاضی دوم و سوم بالاتر از فهم و درک دانشآموزان و متناسب با سطح بالاتر از ابتدایی میباشد. هم چنین بر اساس روش گانینک، عدد سطح خوانایی متناسب با کلاس دوم و سوم به تربیت باید برابر 2 و 3 میباشد، در حالی که سطح خوانایی میانگین این سه نمونه، برابر 7.02 و 63/6 است. بنابراین هیچ یک از این دو کتاب متناسب با سطح سنی و درک و فهم دانش آموزان این دو مقطع تحصیلی نیست و دارای میزانی از درجه دشواری در خوانایی است. |
کلیدواژه ها |
دوره ابتدایی ؛ تحلیل محتوا، کتاب های درسی ؛ سطح خوانایی؛ روش فرای؛ روش گانیک |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |