تحلیل محتوای کتب فارسی شش پایۀ ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های اخلاقی |
کد مقاله : 1010-CACONF |
نویسندگان |
مهدیه جعفری * دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
اخــلاق از مسـائل بنیادی در تربـیت انـسان است و شـناسایی ارزش هـا و مـفاهیم اخــلاقی و به کاربـستن آن ها از اهمـیت به سزایی برخوردار است. یکی از مـهم ترین سـازمان هایی که می تواند برای رشـد اخـلاق قـدم های مهمی بردارد، سازمان آمـوزش و پرورش می _ باشد که می بایست اخـلاق را در دانـش آموزان نهادینه سازد تا دانـش آموزان در مسیر قرب الـهی گام های بـلندی را بردارند. در این میان کتـاب درسی از اهـمیت به سزایی برخوردار است؛ چرا که مهم ترین ابزار یادگـیری است و رسـانه های آمـوزشی دیگر حـول محـور کـتاب درسی قرار دارند. در نتیجه، پـژوهش حاضر با هـدف ارزیابی محـتوای کـتب فارسی شش پـایۀ ابتدایی انجام شده است تا مشخص شود میزان توجه به مؤلفه های اخــلاقی در کتب مذکور چقدر است. جامـعۀ آماری شامل محتوای کتـب فارسی شش پایۀ ابتدایی در سـال تحـصیلی 98- 97 است.. در همۀ کتـاب های مورد تحلیل، 146 مـؤلفۀ مربوط به مـفاهیم اخــلاقی مورد بحث شـناسایی شده است. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪة آن است ﮐﻪ در ﮐـﺘﺐ درﺳﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، اخـلاق عمـومی از بیشترین میزان توجه و اخـلاق اقـتصادی از کمترین میزان توجه برخـوردار است و در خصوص زیر مـؤلفه ها به ترتیب مـؤلفۀ تـلاش و پشـتکار با 39 مـورد و 7/26% و روحیۀ جـهاد و مـبارزه با 33 مورد و 6/22% ﺑﯿﺶ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻓﺮاواﻧﯽ و ﻣؤلفۀ صـلۀ ارحام با 0 مورد و 0% و قـناعت و ساده زیستی با 2 مورد و 3/1% کم ترین میزان فراوانی را دارا می باشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا؛ مؤلفه های اخلاقی؛ کتب درسی؛ فارسی؛ دورۀ ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |