مروری بر پژوهش های تحلیل محتوای کتابهای درسی ابتدایی در ایران در بازه زمانی 1394-1398 |
کد مقاله : 1006-CACONF |
نویسندگان |
مهران عالیشاه * کارشناس پژوهش، دانشگاه فرهنگیان؛ کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت انتشار، همکاری نویسندگان، وابستگی سازمانی و رتبه علمی و اعتبار مقالات منتشر شده با موضوع تحلیل محتوای کتابهای درسی ابتدایی ایران در بازه زمانی 1394-1398 است. پژوهش حاضر با ترکیب دو روش تحلیل محتوا و علم سنجی صورت گرفته است. آمار توصیفی مورد نیاز و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار اکسل انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که کمیت مقالات منتشر شده بعد از سال 1395 افت اندکی را نشان میدهد . در سال 1398 مقالات معتبرتری نسبت به سال های پیش از آن (در مجلات معتبرتر) منتشر شده اند. اکثریت وابستگی سازمانی نویسندگان اول، دانشگاه فرهنگیان و رتبه علمی اکثریت، دانشجویان ِکارشناسی بوده است. میزان همکاری نویسندگان در سطح مطلوبی بوده به طوری که بیشترین تعداد نویسنده دو نفر و به ترتیب سه نفر، چهار نفر، یک نفر و پنج نفر بودهاند. حدود 40 درصد از مقالات در مجلات (اعم از علمی پژوهشی، علمی تخصصی، مروری و ...) و 59 درصد از مقالات در همایشها (استانی، ملی و بینالمللی) به چاپ رسیدهاند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا؛ کتابهای درسی ابتدایی؛ علمسنجی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |