کارکرد هنری و زیباشناختی تصاویر کتابهای هدیه آسمانی
کد مقاله : 1005-CACONF (R1)
نویسندگان
حسن علی شربتدار *
دانشگاه فرهنگیان سمنان
چکیده مقاله
ادبیات دینی کتابهای درسی هدیه در دوره های ابتدایی همراه با تصاویر زیباشناسانه‌ای که در بیان تصویری دارد ، با شیوه‌ها و سبک های زبانی و با تحلیل های سبک شناسانه تصاویر هنری قابل پژوهش ، بررسی و تحلیل بیشتر است. آموزش متون اسلامی با سبک های زیباشناختی ، عادت مخاطبین خود را در پذیرش و آموختن محتوای درسی تغییر می دهد و آن را درجایگاهی بسیار زیبا و روش و سبکی بسیار برتر از دیگر روشهای آموزشی قرار می دهد. در مباحث آموزش دینی در مراحل ابتدایی مهمترین و محکم ترین شواهد مثالی ، تصاویر هنری زنده وپویایی است که در کارکرد خود تأثیر عمیقی را در فکر وقلب مخاطب خود می گذارد. از کارکردهای مهم استفاده از تصاویر هنری درمتون اسلامی تأثیرگذاری سخن گوینده در جان و دل مخاطبان است تا با دمیدن روح در اشیاء و پدیده های اطراف، آن ها را به صورت زنده و پویا در آورده و در جان و اندیشه بشری متعلمین تأثیرگذار باشد. این تصاویر و محتوای هنری دارای زیبایی وسبک های پویایی است که دراین مقاله با روش تحلیل و توصیف تصاویر کتب درسی ابتدایی و طبقه بندی آنها در نمونه های آماری مختلف ، با توجه به رویکرد تصاویر زیباشناختی در بیان متون اسلامی به تحلیل ، بررسی و کارکرد آنها در آموزش می پردازیم. جامعه و نمونه آماری در این پژوهش کتابهای هدیه آسمانی از پایه دوم تا ششم ابتدایی با تفکیک متون آنها می باشد.
کلیدواژه ها
زیبایی شناسی؛ تصاویر هنری؛ کارکرد تصاویر ؛ کتابهای درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی